PEPP TILL TRÄNING!

Nu ska ni först veta att jag inte är jätteinsatt i träning och kost. Jag är inte tjejen som tränar järnet varje dag och som aldrig unnar mig gott. Jag har inte heller sådär jättebra koll på hur/vad/när/varför man ska äta utan jag kör mitt sätt, ett sätt som får MIG att må bra. Men jag tänkte i alla fall berätta lite om träningen och lite om min kost.
 
Träningen: Jag kör ungefär någon variant av hård träning varannan dag: Intervall, jogging, styrka osv. Jag är nästan aldrig på gymmet då jag själv tycker bättre om att springa utomhus än på ett svettigt löparband. Gymmet har ju såklart fördelar när det gäller styrketräning med flera olika maskiner, jag tycker dock det fungerar bra att rulla ut en matta på golvet, leta upp några bra övningar på internet/bok och sedan köra här hemma. Dessutom är det ju gratis! Tre gånger i veckan tränar jag även konståkning och när jag skriver konståkning så vet jag att många tänker: Konståkning? Man glider runt på isen. Hur jobbigt kan det vara? Då, mina kära, så ska jag tala om för er att om ni kör en timmes skridsko i ett ordentligt tempo så kommer ni ha svårt att stå på benen efteråt. Benen är den kroppsdelen som får jobba på mest, dock är det en väldigt bra konditionsträning också.
Sammanfattning: Hård träning varannan dag, ibland mer och ibland mindre + Konståkning 3 ggr/vecka. Och så fort man har tid över, varför inte ta en promenad?
 
Kost: Kosten är nästan viktigare än träningen för er som vill gå ner i vikt eller bygga muskler. Tränar du hårt flera gånger i veckan och blandar det med att äta massa onyttigt flera gånger i veckan så kommer du aldrig att se ett resultat. Min tallrik bestod innan väldigt mycket av det goda och väldigt lite av det mindre goda, men det måste man ändra på. Nu fyller jag alltid halva tallriken med sallad, en fjärdedel kött/fisk och lite mindre av potatis/ris/pasta. Många av er kanske tycker det verkar jättetråkigt att bara äta massa sallad, men jag lovar er att desto mer ni äter det mesto bättre kommer ni tycka om det. Tips på god/enkel sallad: Vanlig isbergssallad med olivolja och salladskrydda. Prova, det är supergott!
Jag försöker även att undvika vitt bröd, vit pasta, vitt ris, friterat osv. Det är viktigt att då och då få i sig dessa grejer men det är absolut inte nödvändigt att äta för mycket av det, då det innehåller väldigt många onödiga kolhydrater. Och till sist: godiset, kakorna och glassen. Hur ska man klara sig utan detta? Men egentligen: Varför sluta äta det man tycker mest om? Jag unnar mig alltid med något onyttigt på fredagarna eller lördagarna. Det viktiga är att äta det i rimliga mängder och att undvika det helt på vardagarna! Det är upp till dig hur snabbt du vill se resultat!
Sammanfattning: Jag äter mycket sallad, mindre kolhydrater. Unna sig med onyttigt på fredagar eller lördagar, tycker jag är helt okej.
 
Ett tips för er som är ute efter den där drömkroppen: Kör som jag och prova i 21 dagar att följa vad jag nyss skrivit. Äta hälsosamt och sätta upp ett träningsschema. Klarar ni 21 dagar så vänjer sig kroppen vid er nya hälsosamma vana och ni kommer utan problem fortsätta. Och just det: Köp boken Bodylicious! Ni kommervilja sätta igång direkt efter att ha läst den. Hoppas detta hjälper er på traven och att det var svar på din fråga Sanna!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0